O przedmiocie
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU INFORMATYKA
III etap edukacyjny
Wymagania ogólne
I. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie
sieci komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
II. Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł;
opracowywanie za pomocą komputera: rysunków, tekstów, danych
liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
III. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem
komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
IV. Wykorzystanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania
wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
V. Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju
i zastosowań informatyki.
Wymagania szczegółowe
1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, korzystanie
z sieci komputerowej. Uczeń:
1) opisuje modułową budowę komputera, jego podstawowe elementy
i ich funkcje, jak również budowę i działanie urządzeń zewnętrznych;
2) posługuje się urządzeniami multimedialnymi, na przykład do
nagrywania/odtwarzania obrazu i dźwięku;
3) stosuje podstawowe usługi systemu operacyjnego i programów
narzędziowych do zarządzania zasobami (plikami) i instalowania
oprogramowania;
4) wyszukuje i uruchamia programy, porządkuje i archiwizuje dane
i programy; stosuje profilaktykę antywirusową;
5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń
komputerowych i oprogramowania.
2. Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie)
informacji z różnych źródeł; współtworzenie zasobów w sieci.
Uczeń:
1) przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji
przez człowieka i komputer;
2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje
informacje
w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;
3) pobiera informacje i dokumenty z różnych źródeł, w tym internetowych,
ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania
w realizowanych zadaniach i projektach;
4) umieszcza informacje w odpowiednich serwisach internetowych.
3. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-
-komunikacyjnych. Uczeń:
1) zakłada konto pocztowe w portalu internetowym i konfiguruje je zgodnie
ze swoimi potrzebami;
2) bierze udział w dyskusjach na forum;
3) komunikuje się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
z człon kami grupy współ pracującej nad projektem;
4) stosuje zasady n-etykiety w komunikacji w sieci.
4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych,
motywów, animacji, prezentacji multimedialnych. Uczeń:
1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z fi gur, fragmentów
rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje,
przekształca formaty plików graficznych;
2) przy użyciu edytora tekstu tworzy kilkunastostronicowe publikacje,
z nagłówkiem i stopką, przypisami, grafiką, tabelami itp., formatuje
tekst w kolumnach, opracowuje dokumenty tekstowe o różnym
przeznaczeniu;
3) wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych
z programu nauczania gimnazjum (na przykład z matematyki lub fizyki) i z
codziennego życia (na przykład planowanie wydatków), posługuje się przy
tym adresami bez względnymi, względnymi i mieszanymi;
4) stosuje arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych i przedstawiania
ich w postaci graficznej, z wykorzystaniem odpowiednich typów wykresów;
5) tworzy prostą bazę danych w postaci jednej tabeli i wykonuje na niej
podstawowe operacje bazodanowe;
6) tworzy dokumenty zawierające różne obiekty (np: tekst, grafikę, tabele,
wykresy itp.) pobrane z różnych programów i źródeł;
7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów
multimedialnych, gra fizycznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych
własnych lub pobranych z innych źródeł;
8) tworzy prostą stronę internetową zawierającą: tekst, grafikę, elementy
aktywne, linki, korzystając ewentualnie z odpowiedniego edytora stron,
wyjaśnia znaczenie podstawowych poleceń języka HTML.
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera,
stosowa nie podejścia algorytmicznego. Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów
rozwiązywania różnych problemów;
2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i
przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
3) stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów
algorytmicznych;
4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze
nieuporządkowanym i uporządkowanym, opisuje algorytm porządkowania
zbioru elementów;
5) wykonuje wybrane algorytmy za pomocą komputera.
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do
poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń:
1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające
i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
2) wykorzystuje programy komputerowe, np. arkusz kalkulacyjny, do
analizy wyników eksperymentów, programy specjalnego przeznaczenia,
programy edukacyjne;
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia
modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne,
biologiczne, korzysta z internetowych map;
4) przygotowuje za pomocą odpowiednich programów zestawienia danych
i sprawo zdania na lekcje z różnych przedmiotów.
7. Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych
do rozwijania zainteresowań; opisywanie innych zastosowań informatyki;
ocena zagrożeń i ograniczeń, aspekty społeczne rozwoju i zastosowań
informatyki. Uczeń:
1) opisuje wybrane zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej,
z uwzględnieniem swoich zainteresowań, oraz ich wpływ na
osobisty rozwój, rynek pracy i rozwój ekonomiczny;
2) opisuje korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z rozwoju informatyki
i powszechnego dostępu do informacji, wyjaśnia zagrożenia
związane z uzależnieniem się od komputera;
3) wymienia zagadnienia etyczne i prawne, związane z ochroną własności
intelektualnej i ochroną danych oraz przejawy przestępczości
komputerowej.